Michal the Girl (Michal Friedman) to amerykańska wokalistka, która zadebiutowała krążkiem Tongue Tied (2001), utrzymanym w konwencji alternatywnego popu i zawierającym niezwykle chwytliwe melodie oraz ciekawe gitarowe brzmienia. Album rozpoczął prawdziwą karierę Michal na arenie muzycznej, a jej kolejna płyta – Strung Out (2005), stanowiąca odejście od wcześniejszych konwencji i swoistą eksplozję zupełnie nowych, unikalnych brzmień spotkała się z wielkim uznaniem fanów, sprawiając tym samym, że jej niezwykły głos dotarł do szerszego grona odbiorców. Wówczas styl Michal coraz bardziej ewoluował, a ona sama dojrzewała artystycznie, czego widocznym przejawem było odejście od gitarowych brzmień w stronę wiolonczeli i enigmatycznych, melancholijnych aranżacji.



Wielki wpływ na rozwój kariery wokalistki mieli Richard Ashcroft, Bjork i Aimee Mann, którzy w dużej mierze ukształtowali jej muzyczną tożsamość. Michal, pytana o to, dlaczego na płycie Strung Out poszła w tak innym niż dotychczas kierunku, odpowiedziała:

„W rzeczywistości to nie było zaplanowane. Wszystko wyszło bardzo spontanicznie, po prostu podczas jednego z naszych przedstawień miałam ochotę dokonać pewnych zmian i zapytałam mojego przyjaciela Kena (Hashimoto), czy nie mógłby zagrać ze mną na wiolonczeli. Zgodził się, więc podążaliśmy już w tym kierunku, grając w nowym stylu przez około rok. Ludzie coraz częściej pytali, czy mamy zamiar wydać płytę, która byłaby odzwierciedleniem nowych brzmień. Zdecydowaliśmy się zatem połączyć to w całość i wtedy zdałam sobie sprawę, że nagrania brzmią naprawdę niesamowicie. Wówczas po raz pierwszy pomyślałam, że nasze piosenki świetnie sprawdziłyby się jako ścieżki dźwiękowe”.

Michal miała świetną muzyczną intuicję, bowiem już w 2004 roku dostała propozycję napisania dwóch piosenek do filmu Travellers and Magicians, przyjętego przez krytyków z wielkim uznaniem i aprobatą. Niebawem wokalistka wzięła udział w projekcie tworzenia piosenki do reklamy CanCam Magazine – naczelnego modowego magazynu dla kobiet w Japonii. Michal została dostrzeżona przez Kylie Minogue, która zaproponowała jej użyczenie wokalu w utworach utrzymanych w gatunku dance, wydanych później w całej Europie.

Jednak prawdziwym punktem zwrotnym w karierze młodej piosenkarki okazała się współpraca z ATB, której owocem był melancholijny utwór „Autumn Leaves” wydany na albumie No Silence. Kooperacja z André Tanneberger’em przerodziła się w ogromny sukces i wkrótce posypały się kolejne propozycje – Niels Van Gogh poprosił Michal o zaśpiewanie „One Way Out” (utwór uplasował się na piątej pozycji niemieckiej listy przebojów i pojawił się w ponad 30 kompilacjach w całej Europie). „Bombs Away” natomiast – kolejna piosenka Nielsa Van Gogha z wokalem artystki błyskawicznie dotarła na piąte miejsce w niemieckim zestawieniu muzycznym.

Warto zwrócić uwagę także na inne projekty, w których Michal użyczyła wokalu: „Pure Energy” (Accuface), „Cool Your Engines” (Kareema), „Corrupted” (Signal Runners), „As We Run” (Kodiak Star), „Sense Of Time” (Koris vs. Djule). Ma ona również na swoim koncie pięcioletnią współpracę z prestiżową Loser’s Lounge oraz udział w wielkich muzycznych przedsięwzięciach – Cathy Cervenka’s Cathyland Productions’ Madonnathon, Love Bites i Sham Rock (U2).

Wspaniale rokującą karierę Michal przerwała tragiczna śmierć – wokalistka zmarła w listopadzie 2011 roku wydając na świat bliźnięta. Świat muzyczny zapamiętał ją jako artystkę niebanalną, sprzeciwiającą się schematom i odważnie manifestującą swoją indywidualność.

autor: Góra & Broczek

Dziękujemy Dancefield za zgodę na wykorzystanie zdjęć w serwisie. Prawa autorskie do wykorzystanych zdjęć pozostają w firmie Dancefield. Jakiekolwiek powielanie lub wykorzystanie zdjęć lub tekstów w innych publikacjach elektronicznych lub drukowanie nie jest dozwolone bez wyraźnej zgody wyżej wymienionej firmy.

Realizacja: Seweryn Sildatk